Sambung Belajar di Korea

Hye... salam ukhwah kepada pembaca. Post kali ni merupakan edisi special dimana myfir2u akan berkongsi beberapa tips untuk adik2 pelajar yang merancang untuk menyambung pelajaran di Korea. Tips ini dikongsi melalui temuramah bersama salah seorang pelajar saya di Korea. let's check it out
bersama Balqis, pelajar Engineering di Sungkyukwan University, Seoul


myfir2u   :
Kenapa anda memilih Korea sebagai tempat untuk sambung belajar?
Balqis     :
Terus terang cakap, selalunya pelajar yang pilih Korea sebagai tempat belajar sebab pengaruh K-pop. dan dari yang saya tengok kebanyakan pilih Korea sebab Korea sekarang dah semakin majumacam negara lain.

myfir2u  :
Kursus apakah yang banyak ditawarkan di Korea?
Balqis    :
Untuk pelajar tajaan JPA, semua course yang ditawarkan di Korea berkaitan dengan engineering. Tapi start batch saya (SPM 2010) ada 3 sponser isitu MINDEF (kementerian pertahanan), MARA dan JPA. MARA ada tawarkan animation engineering.

myfir2u   :
Bagaimana cara untuk memohon biasiswa belajar di Korea?
Balqis     :
Masa saya nak apply dulu, saya apply melalui laman web rasmi JPA. Sesiapa yang berminat boleh check lepas result SPM keluar. Kena rajin check internet, tawaran biasiswa luar negara selalu dibuka selama seminggu selepas result SPM keluar

myfir2u   :
Apakah kelebihan belajar di Korea?
Balqis     :
Banyak kelebihan belajar di Korea ni. Antaranya dapat tahu budaya Korea yang sangat berbeza dengan budaya Malaysia. Lebih2 lagi budaya belajar student Korea. Pelajar Korea sentiasa bergerak laju . Antara kelebihan lain pelajar Malaysia mudah untuk sambung belajar di Universiti Korea berbanding orang Korea sendiri. Orang Korea ada exam khas untuk masuk universiti.

myfir2u   :
Apakah perjalanan yang dilalui sebelum memulakan pengajian ijazah di Korea?
Balqis     :
Selepas comfirm berjaya dapat biasiswa, akan ada kelas persediaan bahasa Korea tahap 1 dan 2 selama sembilan bulan di INTEC Shah Alam. Lepas tu fly ke Seoul san sambung kursus bahasa Korea tahap 3 di Seoul National Universiti selama setahun. Saya juga belajar basic math and science time tu. Lepas habis belajar bahasa Korea baru start belajar degree.

myfir2u   :
Bagaimana anda menyesuaikan diri dengan perubahan cuaca di Korea?
Balqis     :
Cara nak sesuaikan diri tu tak ada la sangat. Bila dah lama2 sendiri akan terbiasa dengan cuaca Korea. Kebanyakan pelajar yang first time sampai sini waktu winter selalu akan mengalami kulit kering. Oleh itu sediakan lah lotion banyak2..
myfir2u   :
Apakah rancangan anda selepas habis belajar?
Balqis    :
Rancangan saya lepas habis belajar rasanya nak kerja sementara dengan syarikat Korea untuk dapatkan pengalaman.

myfir2u   :
Adakah anda rindukan Malaysia?
Balqis     :
haha...tipulah kalau kata tak rindu...lagi2 makanan malaysia

myfir2u   :
Balqis ni sama jer dari dulu...pasal makan no 1...patut lah makin tembam.. Haha...betul tu...masa cikgu kat korea dulu pon baru sampai memang excited. Tapi lepas sebulan stay sana dah rindu sangat Malaysia. Ok, last sekali ada tak apa2 ucapan nak dibuat?
Balqis      :
Pertama sekali terima kasih kepada Cikgu Firdause dan myfir2u kerana sudi menemuramah saya...di sini saya ingin mengucapkan terima kasih banyak2 kepada parent saya, cikgu2 dan rakan2 yang banyak beri dorongan. Dan sekali lagi terima kasih kepada Cikgu Firdause yang banyak beri ilmu berguna mengenai fizik sehingga saya memilih engineering sebagai jalan hidup saya dan Korea sebagai destinasi.

myfir2u   :
Cikgu bangga ada student seperti Balqis dan rakan2 lain. Cikgu doakan Balqis berjaya dunia dan akhirat...Ingat 25 Mac ni..jumpa di Gate besar Dongdaemun...ajak Saeed dan Minul sekali
Balqis      :
ARASOyo..












bersama Balqis dan Saeed di School Pizza berhampiran Dongyang Mirae Universiti, Seoul


kalau nak main salji belajar lah kat Korea...huhu



sepet...muka pun dah mcm orang Korea...haha

146 comments:

  1. salam, sy terjumpa blog ni sbb skrg sy tgh cr byk info ttg korea. thanks utk info yg berguna ttg korea.byk da catitan sy buat :-)
    sy akan ke sana jun ni. nk tanya kalau jun ni cuaca di korea mcm mana dan apa persediaan pakaian di sana?

    ReplyDelete
  2. Wsalam....U R welcome n thanks for supporting this blog....bulan jun dah musim panas di korea n pakaian mcm kat malaysia je

    ReplyDelete
  3. Wsalam....U R welcome n thanks for supporting this blog....bulan jun dah musim panas di korea n pakaian mcm kat malaysia je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ckgu kalau nk prgi masa degree kna bljr dlu x bhsa korea di sini atau prgi terus korea dan bljr bhsa di sana..lg satu asasi saya habis september thun dpn, bleh ke??

      Delete
    2. Puteri Farrah Natasha4 March 2016 at 14:03

      Assalamualaikum cikgu, saya pelajar lepasan spm 2015 baru sahaja dapat result pada minggu ini. Saya betul berminat untuk menyambung pelajaran saya di Korea. Tapi result saya mungkin tidak membanggakan. Boleh tolong berikan pendapat dan penjelasan dekat saya untuk saya sambung pelajaran saya ke sana. sekian.

      Delete
  4. sy pown berminat......tapi bleh ker sy smbung kalu BI sy B+ ...sdgkan sbjek lain sy A .......kalu bley camne ....biasiswa camne mntax pendapt dr yg arif,,,

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum , i just want to ask .. kalau nak study overseas contoh korea,hanya boleh untuk budak sc stream saja ke?bcause i am a arts student but i really want to study outside my country .. kalau tak kisah ,major apa yang selalu ditawarkan untuk study di korea?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hye dyana key. . sy sama situation mcm awk. . jom knl2. . mana tau byk info kita bole syer sama nnt. email kt sy ni. . achikt0pap@yahoo.com

      Delete
    2. hey dyana key . your situation is same as mine . would you like to share your experience to me ? cause im probably your junior who likes to know about your journey . hope you like to share about how to study overseas with that subjects . thank you . email me at nursyarahlolo@gmail.com =)

      Delete
  6. assalamualaikum, saya nak tanya. sekarang saya tengah ambil diploma in business management, kalau saya nak study dekat korea, selalu apa yang dorang boleh tawar eh?

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum akak. Saya budak art, dah lama saya simpan niat nak sambung belajar dekat sungkyukwan university ni. Adakah budak art macam saya layak mohon biasiswa dan belajar di universiti yang sama seperti akak? Berapa kos yang diperlukan untuk sambung belajar di sana? :/

    ReplyDelete
  8. Ada tak biasiswa untuk course music? Saya minat music. Saya tau ada banyak universiti untuk music. Tapi kebanyakkan nya diajar dalam bahasa Korea. Ada tak universiti course music yg diajar dalam bahasa english? Dan berapa kos untuk sambung belajar disana? Harap kakak beri respon :-)Terima kasih

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum.,nak tanya banyak boleh??saya ni budak lepasan matrikulasi,.sy minat sangat nk masuk uni korea tu nk smbung ijazah.saya kne pohon biasiswa mara or jpa dulu jugak ke?and then,saya kne belajar bahasa korea di malaysia selama 9 bulan jugak ke? Benar2 ingin ditolongi..

    ReplyDelete
  11. Untuk menjawab semua pertanyaan pasal sambung belajar di Korea... Terdapat biasiswa yang ditawarkan pleh MARA dan JPA tapi keutamaan untuk lepasan spm. Terdapat juga foundation ke korea melaluo unikl. Selain tu ada juga biasiswa dari organisasi dari korea. Kene rajin2 google

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam cikgu..saya nak tanya untuk lepasan diploma ada x..sebab dah google semua pasal lepasan spm je..huhuh

      Delete
  12. saya akan habis diploma apr 2014 n plan nak sambung study kat korea, what should i do?

    ReplyDelete
  13. Boleh try cari sponser...mara ada

    ReplyDelete
  14. saya nk sgt study kt sana.tp kena dpt straight a spm ke bru blh pergi.sy calon spm thun nie aliran sains

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalo straight A lagi senang nak apply...

      Delete
    2. kak balqis dpt brapa A ya kalau saya blh tau

      Delete
    3. saya pon ada soalan yg sama mcm tu

      Delete
  15. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam....900000 tu per month ke per sem....kalo permonth mmg lebih dari cukup....

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
  16. salam, nak tanya, kalau kita degree holder kat local uni and nak pursue master kat uni korea. boleh ke? atau mmg dorg akn ambil utk lepasan spm saja? tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam...boleh. ramai yg buat camtu.

      Delete
    2. salam. tumpng tanya. mcm mana eq nk sambung kalo situasi mcm tu?
      saya akan konvo 2014. Dan saya berminat nak sambung master march 2015. saya ada check Seoul National University & INHA University, tapi ada certain benda yg saya tak paham. Contohnya utk INHA tak dinyatakan nak dihantar dokumen ke mana, ada online application atau tak, dan jenis master yang ditawarkan.
      Manakala untuk SNU, tak dinyatakan minimum requirements for admission. Saya ada berhubung melalui email kepada pihak SNU, tapi sampai sekarang saya tak diberi pendedahan tentang kelayakan minima.

      Saya rasa cara yang lebih mudah adalah berhubung terus dengan lecturer disitu, tapi saya masih tak dapat detail/email lecturer yang sepatutnya.

      Jadi saya rasa mcm susah je untuk terus sambung. Agak2 boleh tak encik tolong saya?

      Delete
  17. saya sbg seorg ibu selalu cakap ngan anak2..belajarlah rajin2 nnt boleh pergi sambung belajar kat Korea...mama boleh tumpang sekaki...hehehehe

    ReplyDelete
  18. hahahaha...mama dia dah kemaruk dengan drama korea..gitewlah...hahahaha..

    ReplyDelete
  19. as'salam, saya nak tanya, kalau kita ade degree dari universiti tempatan, senang tak nak apply master dekat korea? Saya nak sambung master dekat korea, tapi tak tahu caranya. boleh terangkan tak? hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam, kalau sambung master di Korea boleh apply terus secara online melalui laman web universiti. kalau dah dapat boleh guna offer letter tuk apply biasiswa mara

      Delete
  20. Salam . cg firdause, akak Balqis ni ambil diploma ke ? atau terus degree ?

    ReplyDelete
  21. salam. sy musykil 1 bnd. skg sy tgh diploma. klau nnt nk smbg dgree kat korea, brpa thun nk bljr bhsa korea + tempoh bljr semua?

    ReplyDelete
  22. Salam. Saya nak belajar kat korea lepas spm..tapi kebanyakannya saya cari engineering je banyak.. saya prefer business.. cemane ek? Kene blajar dkt uni malaysia dulu ke??

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum, saya bercadang nak belajar bahasa korea di seoul masa cuti panjang akhir tahun .. ade tak pusat bahasa korea utk beginner di sana ? ada suggestion ...?

    ReplyDelete
  24. assalamualaikum..saya nak tanya ada tak program perakaunan atau pun program kewangan yang ditawarkan di uni korea? tQ ^^.

    ReplyDelete
  25. Salam, kelas2 di korea diajar dlm bahasa apa? English atau korean? Thank you

    ReplyDelete
  26. Perghhh!!! seronok cikgu dpt gi Korea....cikgu Firdause nnt tlg ajar sye science lebuih lanjut...sye nk study KOREA!!!

    -Fazrul | TDK

    ReplyDelete
  27. aslmkum,,saya skrang sedang menduduki diploma akauntansi, bolhkah saya smbg degree akaunting di korea nnti!!

    ReplyDelete
  28. akak balqis tu lepas spm terus belajar luar negara ke ? atau stay belajar kat malaysia dulu ?

    ReplyDelete
  29. lpas spm bleh trus smbung study kt sane ke?

    ReplyDelete
  30. salam.....emm nk tnya balqis tu ade kat korea lg k??dye ade blog x?or fb?emm sye nk pergi korea jan 2015 ni..tp xde knalan kt sane lgi..igt nk kenal2 mne tau ley mtk tnjuk ajar =)

    ReplyDelete
  31. boleh kenal melalui FB dia...hehe

    ReplyDelete
  32. Program for medical tajaan mara takde ke yg boleh further studies d korea? Lepasan spm...

    ReplyDelete
  33. Saya nak tanya. Apa fb ka balqis ni? Nak knl knl. Boleh jg share pengalaman.

    ReplyDelete
  34. APA facebook kak balqis tu boleh emel saya.. Di GadisFebruari96@gmail.com.

    ReplyDelete
  35. saya baru abis spm dan ayah saya kerja samsung dia suggest agar saya gi sambung belajar kat korea,saya minat bidang seni bina bangunan/arkitek tpi ayah saya paham2 la kerja samsung so bidang elektronik kot,tak minat la...biar kn itu,skrg ni nak tau masa bila boleh gi sambung bljar kt korea tu,masa nak smbung ijazah ka? - my facebook, IKHMAL SANTIBANEZ

    ReplyDelete
  36. saya baru abis spm dan ayah saya kerja samsung dia suggest agar saya gi sambung belajar kat korea,saya minat bidang seni bina bangunan/arkitek tpi ayah saya paham2 la kerja samsung so bidang elektronik kot,tak minat la...biar kn itu,skrg ni nak tau masa bila boleh gi sambung bljar kt korea tu,masa nak smbung ijazah ka? - my facebook, IKHMAL SANTIBANEZ

    ReplyDelete
  37. Salam.. saya abis diploma Mei 2014.. boleh ke kalau saya nak apply degree in business administration dkt seoul national university then cari biasiswa/sponsor/ loan utk buat degree dkt SNU tu?

    ReplyDelete
  38. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  39. hye nak tanya procedure untuk master degree sama x

    ReplyDelete
  40. assalamualaikum ,, saya tgh tunggu result spm skrg ,, saya berminat sgt nak smbung study kat korea ,, tapi bidang ap yang ditawarkan ? macam mana nak smbung study kat sana ?

    ReplyDelete
  41. Salam.Sya nak bertanye, kalau sya nak smbg master di korea, perlu tak sya belajar bahasa korea di malaysia dulu? Atau sya bole belajar disana sambil sya menyambung pelajaran. TQ

    ReplyDelete
  42. AsSalam..cikgu.. saya tengah tunggu result SPM.. saya nak tanya.. kursus apa erk yg selalunya student2 Malaysia ambil untuk study kat S.Korea?? Ramai kata Engineering tapi Engineering apa? Kalau comp./ software engineering boleh tak erk? email: ly.alyanasuha@gmail.com Terima Kasih ^^

    ReplyDelete
  43. Macam mana nak mohon u kat sana . I mean nak dapat borang kat mana & nak hantar kat siapa ? Lepas spm boleh terus belajar kat sana ke ?

    ReplyDelete
  44. assalamualaikum sya nak tanya bagaimana cara nak dapatkan borang untuk sambung blajar ke korea .. sya dah 2 tahun lepasan stam (sijil tinggi agama malaysia) mohon tunjuk ajar..

    ReplyDelete
  45. hi, cikgu firdaus
    bole ka saya minta tolong dr Balqis bila sampai korea nanti..saya nak ke korea 2-6hb april..bagaimana saya nak berhubun dgn balqis?

    ReplyDelete
  46. Kalau pelajar lepasan matrikulasi nk pergi belajar kat korea mcm mana pulak... sy nk smbung blaja dlm kos electrical enginnering kat korea..

    ReplyDelete
  47. Assalam.. nk tanya ni..klu result spm nk kata teruk tu x de la teruk sangat..pun boleh sambung belajar ke korea ke??
    n kt skola saya amik Tasawwur Islam..pun boleh sambung belajar ke korea gak ke??

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya harap cikgu boleh jawab soalan saya tu..

      Delete
  48. assalam,..ckgu fir..sy dah kerja as a nurse(diploma) and kontrak ngn husm selama 5 thn..
    but sy sgt3 berminat nak smbng my degree kat korea in psychologist...mcmmne yer sy nak apply??
    adekah sy perlu habiskan kontrak 5 thn tu dlu then bru fikirkan nk smbng degree??..
    boleh bg pandangan x ckgu fir??

    ReplyDelete
  49. Assalamualaikum.

    Saya excited baca entri ni. hehe. Saya memang nak belajar di Korea. Tapi saya dah masuk kelas Bahasa Korea level 4. So macam mana ? Nak skip Intec or apa ? Pening lalat dah nie. Btw saya lepasan SPM.

    ReplyDelete
  50. assalammualaikum :)
    saya nak dapatkan info tentang seoul of performing art school berkaitan pendaftaran / kelayakan ..
    saya mohon bantuan cikgu.. kalau boleh .. beri penerangan di facebook saya niesya najwa .. terima kaih..saya hargai jasa baik cikgu :)

    ReplyDelete
  51. assalamualaikum cikgu , nk tnya ni . kalau result nk kata teruk tu tk laa teruk mane , boley ke nk smbung bljr kat sana . lgistu kat sklh sy ambik tasawwur islam . boleh ke nk smbung bljar kat sana. hope snggat2 cg bgi penerangan skit2 . nk sngat2 smbung bljar kt sana..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau nak sambung belajar kat sana, kenalah dapatkan biasiswa, kecuali awak nak guna duit sendiri.. Result kalau nak pergi sana bergantung pada penaja perlu dalam 7A macam tu lah bergantung pada course. Ambik tasawwur islam takde masalah asalkan subjek yang perlu dapat A tu awak dapat A. Tapi rasenye dah agak terlambat la sekarang. Pendaftaran pun dah bermula awal jun.

      Delete
  52. Assalamualaikum, saya nk tnya sya ni pelajar lepasan matrikulasi, sya nk tnya bolah tak kalau nk smbung belajar dkat korea.. sya nk mintak penerangan yang lebih jelas dan lanjut tentang cara2 pembelajaran dekat sana... atau pon semasa nk smbung 6t nk kena guna sijil spm atau sijil matrikulasi

    ReplyDelete
  53. Assalamualaikum ...minimum A dlm SPM yg diperlukan untuk smbung blajar di Korea agak2 brapa ye...?hmmmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. 13A+ pun ada, 12A+ ada juga, 8A+,8A adalah seorang 2. Ada rezeki dapat. SPM aliran sians tu.. untuk tajaan JPA. MARA dlln cubalah. Selamat berjaya

      Delete
  54. Akak apa syarat nk belajar dekat sana? Kalau course tourism blh smbung dkt sna? And kita pi sana lpas spm or masa nk smbung degree? Harap akak blh jwp ^^

    ReplyDelete
  55. Assalamualaikum..selain course engineering course medic ada x ?

    ReplyDelete
  56. Assalamualaikum..macam mana nak apply universiti sungkyunkwan nie?kena apply jpa dulu ke?apply uni dulu?sy confius la..harap komen sy dibalas..

    ReplyDelete
    Replies
    1. minta biasiswa MARA/JPA. (iklan Bulan March selepas keputusan SPM keluar) Buat persedian di Shah Alam 9 bulan, selepas LULUS dgn kepujian boleh terbang ke korea sambung persedian bahasa 1 tahun di SNU Seoul. Selepas LULUS dgn kepujian apply Uni Sungyunkwan. Pandai sama macam Balkis tak gitu...

      Delete
  57. salam , cikgu . sya bdak stpm 2014 . kira result kluar than dpan april , bila rasanya sya boleh mula mohon uni kat korea ne ? uni kat korea available tak untuk bdak yang nak ambik TESL ? can u suggest any uni , thankz . :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. TESL cubalah Korea Goverment schlorship boleh kot. JPA lepasan SPM (kejuteraan) MARA ada juga.

      Delete
  58. ade tak mana2 tajaan untuk ambik course interior design?

    ReplyDelete
    Replies
    1. cubalah dapar tajaan MARA. JPA Kejuruteraan, iklan tajaan bulan March kot..SPM 8A sekurang2nya.

      Delete
  59. Assalamualaikum, sy budak lepasan matrikulasi,.sy minat sangat nk masuk uni korea tu nk smbung ijazah.saya kne mhon mne2 biasiswa ke?and then,saya kne belajar bahasa korea di malaysia dulu ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Duit Korea mahal.. sama nilai duit US. Ada biasiswa senang hati.

      Delete
    2. Duit Korea mahal.. sama nilai duit US. Ada biasiswa senang hati.

      Delete
  60. Assalam . Mcm mne nak dftar university korea ? Mmg kna dpt straight A ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SPM jurusan sain, straight A ada harapan dapat tu... minta sebaik sahaja iklan kelaur sehari 2 hari keluarnya keputusan SPM nanti. Minta di lama JPA/MARA. selamat mencuba

      Delete
  61. Salam. Saya nak sambung study kt Korea dalam course master in audio acoustic(music). Xde website universiti korea yg dlm english ke? Dan bila try contact xpernah reply pun. Sya xmahir bhsa korea cuma yg basic shja. Jadi mesti ambil kelas kt Intec atau bleh bljar kt sana nnt? Dihrap bleh reply saya dgn segera. Bleh email lt sphinx_water@yahoo.com.my (mesti ada .my) terima kasih.

    ReplyDelete
  62. lelaki kat gambar tu seperti pelakon Mr Arragan yg kat TV tu.. Betul ke.. Abang Balkis ke tu.. seronok ya jalan2 Korea.

    ReplyDelete
  63. AsSalam..insyaallah nnti sye nk smbung belajar di sana dlm bidang perubatan..sye nk tnye uni kt sne bnarkn student berpurdah tk n kt korea tkpe kn nk brpurdah ?? Trima kasih..

    ReplyDelete
  64. Assalamulaikum . bagaimana pula ye kos makanan dan pakaian sewaktu di musim salji ??

    ReplyDelete
  65. As Salam
    Saya perlukan nasihat untuk sambung pelajaran di Uni di Korea. Adik saya mendapat tawaran biasiswa daripada sebuah yayasan. Namun yayasan itu hanya akan memberikan duit perbelanjaan & yuran tetapi urusan permohonan & kemasukan hendaklah diuruskan oleh pelajar itu sendiri. pohon nasihat bagaimana kami hendak memohon dan apakah prosedur yg perlu kami ikuti.
    terima kasih.

    ReplyDelete
  66. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  67. Salam. Nak tnye. Saya bru habis asasi sains di uitm. Lepas ni, saya akn sambung degree di bwh kos mechanical engineering. Seandainya saya memperoleh kputusan cemerlang dlm semester pertama ijazah saya, masih ada x pluang utk saya lanjutkan plajaran saya ke korea? Saya brcadang utk apply di mana2 universiti di korea mnggunakan result semester prtama ijazah saya.

    ReplyDelete
  68. Salam cikgu, saya berminat nak menyambung pengajian di Korea ini dalam bidang business administration. Boleh saya dapatkan sebarang contact info student cikgu ni? FB atau email dia misalnya. Saya nak bertanya lebih lanjut tentang keadaan di sana.
    Saya menanti respon dari cikgu.
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  69. asalamualaikum cikgu,saya sekarang sedang belajar di uniten course bachelor finance..saya bercadang nak further master kat korea..saya dah search universiti apa yang ada tawarkan couse saya,,but still tak faham perbezaan master degree and mba full time..boleh terangkan tak?? apa pula min requirement untuk saya dapat scholarship dari mara or lain2??

    ReplyDelete
  70. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  71. kalau bidang architecture macam mana pula? senang tak nak dapat scholarship course ni and susah tak survive bidang ni kat sana? :/

    ReplyDelete
  72. hye,saya nak tanya sekirannya saya bersekolah di kolej vokasional dan mendapat diploma boleh kah saya masuk ke universiti di korea ? dan saya nak tanya macam mana nak mohon permohonan ke universiti korea ? saya mendapat diploma sistem rangkaian dan komputer kat kv... adakah saya boleh tukar khursus saya di universiti korea ? saya harap awak dpt balas jawapan saya

    ReplyDelete
  73. assalammualaikum saya nak tanya.saya ni art student .macam mane cara untuk saya dapatkan biasiswa untuk ke korea.saya minat bahasa.boleh ke saya belajar bahsa asing di korea.harap balas

    ReplyDelete
  74. macam mane nak minta untuk belajar di korea yu akak?

    ReplyDelete
  75. Olla,nak tanya,i just got my spm result 2days ago,and my result tu mcm cukup2 makan je but lulus(alhamdulillah),my parents want to send me pergi korea sebab saya nak belajar bahasa,if nak belajar bahasa je boleh ke? Biasiswa tu mmg kena dgn jpa n mara je ke? If parents yg bayar kan ?? Boleh tlg jelaskan tq

    ReplyDelete
  76. terima kasih atas keterangan yg jelas. memandangkan kami telah sampai di Korea, agak mudah utk menggambarkan kata2 penulis. memang negara bukan Islam ini sgt bersih dan bertamadun. paling penting ialah selamat kerana penduduknya tidak mencuri. Kami sedang menunggu jawapan JPA utk program engineering ke Korea. doakan ya.

    ReplyDelete
  77. saya adalah seorang pelajar form5 spm leaver 2015 jika saya ambil diploma animation atau multimedia apllication atau creative multimedia atau visual effect and motion picture dan selepas graduate bolehkah saya sambung belajar di korea ?

    ReplyDelete
  78. saya adalah seorang pelajar form5 spm leaver 2015 jika saya ambil diploma animation atau multimedia apllication atau creative multimedia atau visual effect and motion picture dan selepas graduate bolehkah saya sambung belajar di korea ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh tapi kena belajar bahasa korea dahulu. email me at yasminramlan@sejong.ac.kr

      Delete
  79. Assalamualaikum,saya nak tanya mcm mana nak mohon sungkyungkwan university and utk dptkan biasiswa? Saya nak amek bidang bahasa saya harap pertanyaan saya dibalas :)

    ReplyDelete
  80. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  81. assalamalaikum cikgu.. saya nak tanya kalo lepasan matrikulasi blh mintak ke nak sambung belajar kat korea??

    ReplyDelete
  82. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete
  83. Salam nk tanya kalau sekolah vokasional boleh juga ke masuk university di korea

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh! email me at yasminramlan@sejong.ac.kr

      Delete
  84. Rasanya kalau bidang perubatan..sambung kat korea berapa tahun eh?

    ReplyDelete
  85. assalamu'alaikum.sy pelajar politeknik dalam jurusan diploma mechanical engineering.tahun depan sy grade.saya ingin sambung degree dalam jurusan yg sama.adakah boleh memohon memalui diploma untuk belajar di korea selatan?

    ReplyDelete
  86. Assalamualaikum akak . Sy pelajar matrikulasi skarang dalam jurusan perakaunan . Sy ingin sambung degree dkt sana .mcm mana nak buat ye kak ? . Terima kasih.

    ReplyDelete
  87. Cikgu kalau result spm tak berapa bagus boleh mohon nak belajar sana ke ??

    ReplyDelete
  88. Assalamulaikum nk tanya..boleh ke ambik diploma kt korea lpstu sambung dgn degree?

    ReplyDelete
  89. Assalamualaikum..saya seorang pelajar yg sdg menduduki peperiksaan spm..sya sngt2 berminat nk belajar dkt oversea nak2 korea kan..saya bnyk searching psl ni kbnykkn nye semua mcm nk result gempak pelajar sn tulenkan...habis tu kalau mcm pelajar sn intisas yg ambk aliran perniagaan..kalau result tk gempak mcm mne?sng tk nk smbng bljar kat sne..contoh result die just 5A or kurang dari tu and subjek math die just lulus je..mcm mne sng tk

    ReplyDelete
  90. Kalau pelajar sastera boleh tak masuk universities kt Korea?

    ReplyDelete
  91. Peminjam dan Gadai Janji Laut Terhad Untuk Jumlah Pinjaman Kecil dan Besar Pada kadar faedah 2%.

    Adakah anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan atau membayar bil anda ?, Kami menawarkan semua jenis pinjaman, pinjaman swasta,
      pinjaman komersial dan peribadi dengan kadar faedah yang sangat rendah serendah 2% dalam satu tahun hingga 30 tahun tempoh pembayaran balik di mana sahaja di dunia. Kami menawarkan pinjaman dari 1000 kepada apa-apa amaun yang anda minta, hubungi kami hari ini E-mel;

    oceanfmortgages@gmail.com
    imalejohnny@gmail.com
    oceanfmortgages@gmail.com
    +1 518 502 5732

    ReplyDelete
  92. Halo,
    nama saya Julia Simon, saya adalah korban penipuan di tangan pemberi pinjaman palsu. Saya telah kehilangan sekitar $ 45.000,00 karena saya membutuhkan modal besar $ 200.000,00. Saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi. Bisnis saya hancur dan dalam proses itu saya kehilangan putra saya. Saya tidak tahan lagi dengan hal ini. pada Januari 2017, teman saya memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Ny. Augusta Ibramhim, yang pada akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman di perusahaan pinjaman tempat dia bekerja. Ibu yang baik, Augusta Ibramhim, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih dan semoga Tuhan melanjutkan untuk memberkatimu. Saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk menasihati sesama orang Indonesia bahwa ada banyak scammer di luar sana, jadi jika Anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman dengan cepat, hanya mendaftar melalui Mrs Augusta Ibramhim dan Anda dapat menghubunginya melalui email: (augustaibramhim11 @ gmail.com). Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya: (juliasimon460@gmail.com). jika Anda memiliki keraguan. tolong dia satu-satunya orang yang bisa diandalkan dan dapat dipercaya.

    LAGI LAGI LAGI LAGI LAGI LAGI A LAGI LAGI LAGI LAGI LAGI

    Halo,
    nama saya Julia Simon, saya adalah korban penipuan di tangan pemberi pinjaman palsu. Saya telah kehilangan sekitar $ 45.000,00 karena saya membutuhkan modal besar $ 200.000,00. Saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi. Bisnis saya hancur dan dalam proses itu saya kehilangan putra saya. Saya tidak tahan lagi dengan hal ini. pada Januari 2017, teman saya memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Ny. Augusta Ibramhim, yang pada akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman di perusahaan pinjaman tempat dia bekerja. Ibu yang baik, Augusta Ibramhim, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih dan semoga Tuhan melanjutkan untuk memberkatimu. Saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk menasihati sesama orang Indonesia bahwa ada banyak scammer di luar sana, jadi jika Anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman dengan cepat, hanya mendaftar melalui Mrs Augusta Ibramhim dan Anda dapat menghubunginya melalui email: (augustaibramhim11 @ gmail.com). Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya: (juliasimon460@gmail.com). jika Anda memiliki keraguan. tolong dia satu-satunya orang yang bisa diandalkan dan dapat dipercaya.

    ReplyDelete
  93. Assalamualaikum..Nk tnye di kebanyakan universiti korea...Diorang sediakan bidang ape je ehh...Mcm Seoul International University

    ReplyDelete
  94. Assalam cikgu , maaf nk bertnya mcm skrng saya ambil kos lukisan rekabentuk under mara . Tp kalau nk sambung belajar disana mcm mana ye . Sebab saya memang nak sambung lg sijil saya ke dip

    ReplyDelete
  95. Assalam cikgu , maaf nk bertnya mcm skrng saya ambil kos lukisan rekabentuk under mara . Tp kalau nk sambung belajar disana mcm mana ye . Sebab saya memang nak sambung lg sijil saya ke dip

    ReplyDelete
  96. wσw.mmg lєpαѕ ѕpm.вσlєh mσhσn kє?ѕєlαín вídαng єngínєєr αp lαgí вídαng чαng dí tαwαrkαn?αnd mαcαm mαnα nαk mσhσn mαѕuk?

    ReplyDelete
  97. Boleh saya tanya kursus yang ditawar di universiti adalah diajar dalam bahasa Korea atau bahasa Inggeris?

    ReplyDelete
  98. aslm cg...sya bru ja thu web ni sbb minat utk tahu ttg sambung belajar dkt korea kan..so sya nak tnya lah macam mana nk apply msuk korean university kalau sya ambil SPM setara ( BM & SEJ )sebab sya ni kolej vokasional. so lain sikit dr sek men...mereka terima ke kalau ada sijil spm setara dan diploma ya?klau boleh sya nk sambung ijazh dkt sana

    ReplyDelete
  99. Asalamualaikum, saya nak tanya kalau nak belajar kat korea tapi spm ambil perniagaan boleh ke? Ke dia wajib ambil sains stream sahaja?

    ReplyDelete
  100. Assalamualaikum kak balqis blh tolong saya ni hidup dan mati saya ni.. Tolonglah jawab persoalan saya ni.. Saya nak apply universiti kt Korea tapi saya ada 2A layak ker saya ni..

    ReplyDelete
  101. Adakah anda mencari pinjaman untuk memulakan perniagaan atau projek keinginan hati anda? @ SYARIKAT PINJAMAN ASMARA HASAN, kami menawarkan semua jenis bantuan kewangan kepada semua individu yang memerlukan pinjaman seperti "pinjaman peribadi, pinjaman pelaburan, pinjaman pinjaman perumahan dan syarikat pinjaman di seluruh dunia, kadar faedah kami adalah 2% setahun. Kami juga memberikan nasihat kewangan dan bantuan kepada pelanggan dan pemohon kami. Sekiranya anda mempunyai projek yang baik atau ingin memulakan perniagaan dan memerlukan pinjaman untuk membiayai dengan segera, kami boleh membincangkannya, menandatangani kontrak dan kemudian membiayai projek atau perniagaan anda untuk anda bersama dengan Bank Dunia dan Bank Industri.

    Hubungi SYARIKAT PINJAMAN ASMARA HASAN hari ini untuk sebarang mata wang yang anda mahukan.

    Kategori Perniagaan

    Perniagaan Merchandising.
    Perniagaan pembuatan
    Perniagaan Hibrid.
    Pemilikan tunggal
    Perkongsian.
    Syarikat.
    Syarikat liabiliti terhad.
    pinjaman peribadi.
    pinjaman pelaburan.
    Pinjaman Hutang.
    Pinjaman Rumah.
    Pinjaman gadai janji
    Pinjaman automatik.
    Pinjaman pelajar.
    Pinjaman gaji.
    Pinjaman Islam.
    Pinjaman pertanian.
    Pinjaman gereja.

    SYARIKAT PINJAMAN ASMARA HASAN
    E-mel: asmarahasanloancompany@gmail.com
    WhatsApp +1 (802) 695-0723.
    Instagram: asmarahasanloancompanyltd

    ReplyDelete
  102. Saya Suryanto dari Indonesia di Kota Palu, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada LADY ESTHER PATRICK yang kebetulan adalah Tuhan yang mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada TUHAN untuk dapat melihat posisi saya hari ini.

    Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nurul Yudianto dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Mrs. ESTHER PATRICK. (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Saya memutuskan untuk menghubungi NURUL YUDIANTO untuk memastikan apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari LADY ESTHER PATRICK, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan sangat mudah. dari Mrs. ESTHER, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir untuk mengirim pengembalian, mengirim saya scan kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

    Saya menghubungi Mrs ESTHER PATRICK dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untuk saya, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui dengan sukses tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Mrs. ESTHER PATRICK dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan Rp350.000.000. jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. ESTHER PATRICK melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin, Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: (suryantosuryanto524@gmail.com)

    ReplyDelete
  103. Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih, dan semoga Tuhan terus memberkati ibu Cik Asmara yang baik. Saya juga ingin mengambil kesempatan ini untuk menasihati orang Indonesia, bahawa terdapat banyak penipu di negara ini, jadi jika anda memerlukan pinjaman keselamatan dan satu-satunya yang memerlukan pinjaman diperlukan, hubungi syarikat pinjaman melalui e-mel ( : asmarahasanloancompany @ gmail.com) atau whatsapp +1(802)695-0723 Oleh itu, untuk kerja baik yang dilakukan oleh Cikgu Asmara dalam hidup dan keluarga saya, saya perlu mengisi dan menanggung rungutan saya mengenai Miss Asmara, pilihan orang dari negara dan bandar saya dapat pinjaman dengan mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman hubungi Miss Asmara melalui e-mel: (asmarahasanloancompany@gmail.com) sila hubungi Miss Asmara. Dia tidak tahu bahawa saya melakukan ini tetapi saya sangat gembira sekarang dan saya perlu memberitahu orang lain mengenainya. Dia menawarkan semua jenis pinjaman kepada individu dan syarikat dan saya juga ingin Tuhan memberkatinya lebih banyak,

    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (ridayahya1234@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik perniagaan wanita yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Maha Esa terus memberkati Cik Asmara untuk pekerjaannya yang baik dalam hidup saya dan keluarga.
    Terima kasih semua

    ReplyDelete
  104. Hari yang baik untuk semua warga negara Indonesia, nama saya Nurul Yudianto, tolong, saya ingin berbagi kesaksian hidup saya yang sebenarnya di sini di platform ini sehingga semua warga negara Indonesia berhati-hati dengan pemberi pinjaman pinjaman di internet

    Setelah beberapa waktu berusaha mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan terus ditolak, saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman secara online tetapi saya curang dan kehilangan Rp18,7 juta, kepada seorang wanita di saudi arabia dan Nigeria.

    Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan teman saya Nyonya Rika Nadia (rikanadia6@gmail.com) yang kemudian memperkenalkan saya kepada Lady Esther, manajer Cabang dari Access Loan Firm, sehingga teman saya meminta saya untuk mendaftar dari LADY ESTHER, jadi saya Menjerit dituangkan dan dihubungi LADY ESTHER. melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Saya mengajukan pinjaman sebesar Rp250 juta dengan suku bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pengalihan pinjaman, saya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari satu setengah jam uang pinjaman telah dimasukkan ke dalam rekening bank saya.

    Saya pikir itu adalah lelucon sampai saya menerima panggilan dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan jumlah Rp250 juta. Saya sangat senang bahwa akhirnya Tuhan telah menjawab doa-doa saya dengan buku pinjaman dengan pinjaman asli saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.

    Semoga Tuhan memberkati LADY ESTHER untuk mewujudkan kehidupan yang adil bagi saya, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) atas pinjaman Anda

    Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa kepada Tuhan untuk melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: (nurulyudianto2@gmail.com) Salam

    ReplyDelete
  105. Keajaiban tidak akan pernah berakhir, saya berdoa untuk allah untuk memberkati Nyonya Esther Patrick, saya kehilangan Ewita warga negara Indonesia, saya tinggal di JL.kutisari selatan geng ekonomi No. 13-G, Indonesia. Ibu saya mengatakan kepada saya bahwa dia akan melalui internet dan datang ke publikasi Nyonya Esther Patrick, mengatakan bahwa fasilitas kredit telah memberinya pinjaman kepada masyarakat umum dengan suku bunga sangat rendah 2% persen, Anda dapat menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui emailnya: [estherpatrick83@gmail.com].

    Jadi, saya memberi tahu teman saya tentang pandangan meminjam dari Nyonya Esther Patrick, dan dia mengatakan dia tidak akan memberi tahu saya bahwa saya tidak meminjam dari Nyonya Esther Patrick, tetapi saya perlu meminjamkan sejumlah kecil untuk memeriksa apakah perusahaannya adalah perusahaan.

    Jadi, saya bertindak atas sarannya dan menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui emailnya: [estherpatrick83@gmail.com] yang diposkan oleh ibu saya, dan saya mengajukan pinjaman sebesar Rp200.000.000. Nyonya Esther Patrick menanggapi saya dan mengirimi saya semua syarat dan ketentuan perusahaannya yang saya baca dan saya menyetujui persyaratannya.Setelah persetujuan permohonan pinjaman, saya menerima pemberitahuan dari bank saya bahwa jumlah Rp200.000.000 dikreditkan ke rekening bank saya dari perusahaan Nyonya Esther Patrick.
    Saya sangat senang dan berbagi kabar baik dengan ibu saya dan teman saya yang menyarankan saya untuk terus maju.Ia menyelesaikan pembayaran kembali pinjaman tersebut pada 07 Juli 2018, dan saya meminta sejumlah Rp550.000.000 yang juga saya terima di rekening bank saya setelah prosedur itu dilakukan.

    Jadi, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk memberi tahu siapa saja yang mencari pemberi pinjaman pribadi di Internet yang pasti akan menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui e-mail {ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM}Anda dapat menghubungi saya jika Anda memerlukan bantuan atau Anda ingin bertanya tentang bagaimana saya mendapat pinjaman.Ini email saya: [ewitayuda1@gmail.com]Terima kasih, pengikut saya

    ReplyDelete
  106. Nama saya Hadhira Rahma Saya berasal dari indonesia Saya telah mencari syarikat pinjaman tulen sejak 5 bulan yang lalu, untuk membeli rumah
    semua yang saya dapat adalah sekumpulan penipu yang membuat saya mempercayai mereka dan akhirnya mereka akan menjadi penipu. dan mereka akan mengambil wang saya tanpa memberikan apa-apa sebagai balasan, semuanya
    harapan saya telah hilang, saya bingung dan kecewa, saya tidak pernah mahu ada kaitan dengan syarikat pinjaman di internet, jadi saya pergi untuk meminjam wang dari dude, kawan saya adalah sepupu saya. Saya memberitahunya semua yang berlaku dan dia mengatakan dia boleh menolong saya, bahawa dia tahu syarikat pinjaman yang dapat menolong saya dengan jumlah pinjaman yang diperlukan oleh saya dengan kadar faedah yang sangat rendah 2%, dia baru mendapat pinjaman mereka, dia memberitahu saya untuk menghantar e-mel kepada mereka, saya lakukan
    sama seperti dia telah memberi arahan kepada saya, saya meminta mereka melalui E-mel: (asmarahasanloancompany@gmail.com) kemudian kepada saya
    kejutan terbesar saya mendapat pinjaman dalam 24 jam, saya tidak percaya,
    Saya gembira dan kaya lagi dan saya bersyukur kepada pinjaman itu
    syarikat seperti ini masih ada. penipuan di semua tempat,
    tolong beri saya nasihat kepada semua orang di luar sana yang memerlukan pinjaman untuk satu tujuan atau yang lain untuk menghubungi
    Cik. Asmara Hasan melalui e-mel: (asmarahasanloancomany@gmail.com)
    hidup anda akan berubah seperti saya. anda masih boleh menghubunginya melalui nombor ini +1(802)695-0723 hari ini dan mendapatkan pinjaman anda dari mereka, Tuhan memberkati syarikat pinjaman Miss Asmara kerana menawarkan pinjaman tulen mereka.
    Pastikan anda menghubungi syarikat pinjaman Asmara untuk pinjaman anda kerana saya berjaya mendapatkan pinjaman saya dari syarikat ini tanpa tekanan.
    anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan lebih banyak maklumat melalui e-mel (: hadhirarahman@gmail.com)
    sekali lagi terima kasih semua untuk membaca kesaksian saya, dan semoga Tuhan terus memberkati kita semua dan memberi kita umur panjang dan kemakmuran dan semoga Tuhan melakukan pekerjaan yang sama dalam hidup anda

    ReplyDelete
  107. Saya tidak punya banyak waktu sekarang karena saya sangat sibuk. tapi dengan sedikit waktu aku di sini. Saya ingin memberikan cerita singkat dan ringkas tentang hidup saya, saya bekerja dengan bank perusahaan selama bertahun-tahun dengan mudah. yang saya yakin semua orang harus lakukan karena Anda telah dibayar untuk apa yang Anda lakukan saya memberikan yang terbaik dan semua.. saya tidak punya waktu untuk keluarga saya karena saya bekerja untuk dua perusahaan yang berbeda...tetapi waktu yang berbeda berbeda..sekali Saya diberikan cuti di salah satu perusahaan tempat saya bekerja. jadi saya hanya bekerja dengan satu perusahaan saja.. setelah cuti berlalu saya kembali saya tidak pernah tinggal lagi hari ini tidak ada yang terjadi sama sekali sebelum saya kembali saya diganti dengan orang lain, bagaimana jadinya ketika bertanya tanpa diberi jawaban, saya menangis seperti tidak pernah menasihati rekan-rekan saya sepanjang hidup saya, saya harus meminta orang awam untuk menuntut perusahaan saya karena saya tidak memiliki banyak masalah, jadi saya memutuskan untuk mencari pekerjaan lain. saya tidak bisa mengatakan pada diri sendiri bahwa semua harapan hilang ... saya adalah orang yang sulit di perusahaan yang tidak bisa menjelaskan mengapa saya melepaskan tugas saya .. jadi kemudian pada hari itu seorang teman saya berkunjung, dia benar-benar bekerja di perusahaan yang sama dengan saya. tempat saya melepaskan tugas saya. dia tahu tentang masalah keuangan saya dan dia memberi tahu saya tentang perusahaan pinjaman di mana saya benar-benar dapat mengambil pinjaman dengan sedikit atau tanpa tekanan dan dengan tingkat bunga yang sangat rendah. setelah dia memberi tahu saya tentang kebutuhan mereka, setelah memenuhi persyaratan saya diberikan tetapi pada awalnya saya takut untuk mengambil pinjaman tetapi dia meyakinkan saya bahwa saya tidak akan menyesalinya ... saya tidak pernah tahu antara waktu yang singkat setelah saya memulai kembali tugas saya yang saya maksud dalam waktu yang sangat singkat, saya menjadi sangat senang karena saya merasa seperti orang paling bahagia di dunia berkat perusahaan pinjaman Asmara Hasan...
    Anda dapat menghubunginya melalui email: (asmarahasanloancompany@gmail.com)
    atau whatsapp +1(802)695-0723
    untuk informasi lebih lanjut Anda masih dapat menghubungi saya melalui email saya: kemalahafeez@gmail.com

    ReplyDelete
  108. Halo semuanya! Bantu saya berterima kasih kepada Bunda Esther

    Saya Widodo saya tinggal di Medan di Indonesia, saya telah mencari pinjaman selama beberapa tahun. Saya 6 kali menjadi korban penipuan dengan pemberi pinjaman palsu yang telah menghancurkan hidup saya, saya memang mencoba bunuh diri karena mereka. Karena saya punya hutang dan tagihan yang harus dibayar. Saya pikir ini sudah berakhir untuk saya, saya tidak lagi memiliki perasaan hidup. Saya hampir menyerah, tidak sampai saya mencari saran dari teman SISKA WIBOWO (siskawibowo71@gmail.com) yang kemudian mengarahkan saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal, Ny. ESTHER PATRICK yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 150 juta Rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan pada tingkat bunga lebih rendah dari 2%. (estherpatrick83@gmail.com)

    Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya terapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres . silakan hubungi ibu sekarang estherpatrick83@gmail.com

    Dan saya tahu sebagian besar dari Anda juga telah menjadi korban penipuan, Anda tidak perlu repot lagi karena saya harus menyampaikan kabar baik dan satu-satunya pemberi pinjaman yang dapat Anda percayai, Jadi saya tidak dapat menyimpan ini untuk diri saya sendiri sehingga saya harus mulai dengan membagikan kesaksian tentang mengubah hidup ini bahwa Anda dapat menghubungi saya melalui email (widodocepi@gmail.com) Ny. Esther Patrick Saya selamanya Bersyukur atas Segala yang telah Anda lakukan untuk saya.

    ReplyDelete
  109. wah bestnya dengar pengalaman belajar luar negara...thank you for sharing your experience..

    ReplyDelete